Sök:

Sökresultat:

644 Uppsatser om Visuella bedömningar - Sida 1 av 43

I lagens namn? Poliser och etiska beslut.

Polisens uppdrag styrs av lagar och regler men handlingsutrymme finns fo?r egna yrkesetiska bedo?mningar. Poliser a?r en heterogen grupp da?r individerna har olika la?ng ansta?llningstid, a?lder och ko?n. Studiens syfte var att underso?ka sambanden mellan yrkesetisk bedo?mning och ansta?llningstid samt eventuella skillnader i a?lder och ko?n fo?r att o?ka befintlig kunskap om vad som pa?verkar yrkesetiska bedo?mningar.

I lagens namn? Poliser och etiska beslut.

Polisens uppdrag styrs av lagar och regler men handlingsutrymme finns fo?r egna yrkesetiska bedo?mningar. Poliser a?r en heterogen grupp da?r individerna har olika la?ng ansta?llningstid, a?lder och ko?n. Studiens syfte var att underso?ka sambanden mellan yrkesetisk bedo?mning och ansta?llningstid samt eventuella skillnader i a?lder och ko?n fo?r att o?ka befintlig kunskap om vad som pa?verkar yrkesetiska bedo?mningar.

RÀttssÀkerheten vid tillÀmpning av LVU 2§ : En kunskapsöversikt

Studiens syfte var att underso?ka hur ra?ttssa?kerhet vid socialna?mndens respektive domstolens bedo?mningar ga?llande LVU 2§ beskrivs och diskuteras i aktuell forskning. Efter en utfo?rlig so?kning fann vi 12 avhandlingar och artiklar som o?verenssta?mde med studiens syfte. Resultatet av studien visar att socialna?mndens bedo?mningar i ho?g grad a?r subjektiva och att lagens formulering ger stort utrymme fo?r tolkning.

Estetiska lÀroprocesser i det allmÀnna utbildningsomrÄdet : en kartlÀggning av visuella/estetiska lÀroprocesser och kunskapsformer

Arbetet söker kartlÀgga visuella/estetiska kunskapsformers representation i den nya lÀrarutbildningens allmÀnna utbildningsomrÄde. Med utgÄngspunkt i kursplaneanalyser undersöks frÄgan vidare genom djupintervjuer av kurs- och Àmnesansvariga lÀrare vid tre lÀrarutbildningssÀten.Undersökningen ger vid handen att de visuella/estetiska kunskapsformernas representation i det allmÀnna utbildningsomrÄdet Àr förhÄllandevis blygsam. Omfattningen kan beskrivas som ringa eller marginell.UtifrÄn en fenomenologisk/hermeneutisk ansatts utkristalliseras och diskuteras ett antal bakomliggande perspektiv/teman med ambitionen om att klargöra de visuella/estetiska kunskapsformernas belÀgenhet i sammanhanget..

Individuella utvecklingsplaner med skriftliga omdo?men : ? Vilka former av bedo?mning fo?rekommer?

Studiens syfte var att belysa och kategorisera inneha?llet i de individuella utvecklingsplanerna med skriftliga omdo?men pa? na?gra grundskolor. Vidare syftade studien till att analysera inneha?llet i utvecklingsplanerna fo?r att visa vilka summativa respektive formativa bedo?mningar som fo?rekom. A?ven andra former av bedo?mningar identifierades.

Vinna eller försvinna : En kvalitativ fallstudie om Hemtex nya visuella identitet

Studien visar att Hemtex visuella identitet kommunicerar det nya varumÀrket pÄ ett sÀtt som motsvarar den ambition Hemtex satt upp. DÄ Hemtex har genomgÄtt en revolutionÀr förÀndring av sitt varumÀrke tenderar det dock att pÄverka uppfattningen av den visuella identiteten. Detta innebÀr i sin tur att det har uppstÄtt ett glapp mellan Hemtex identitet och image. .

En obekvÀm sanning eller en stor bluff? : En analys av den visuella gestaltningen av fenomenet "global uppvÀrmning" i filmmediet

En uppsats som kritiskt granskar och analyserar den visuella gestaltningen i tvÄ dokumentÀrfilmer. Huvudtemat i filmerna Àr global uppvÀrmning och konsekvenserna av detta. Uppsatsens syfte Àr att undersöka den visuella gestaltningen av den miljödebatt som filmerna Àr en del i och genom detta belysa frÄgor som berör visuell kultur och popularisering av vetenskap..

TRAUMA : Visuella illusioner inom spelmekanik

Denna reflekterande rapport behandlar implementerandet av visuella illusioner till dataspel och dess spelmekanik. Arbetet har skett pÄ experimentell nivÄ dÀr fyra olika illusioner har analyserats utifrÄn sin förmÄga att lura det mÀnskliga ögat och sedan implementerats i fyra olika spel, dÀr illusionerna stÄr för en del i utmaningen.De fyra olika spelens förmÄga att dra nytta av sina respektive illusioner Àr varierande, men fungerande. Alla spelen lyckas lura ögat i nÄgon form, till den grad att det ökar pÄ sjÀlva utmaningen i spelen.Framtiden för visuella illusioner i spel ligger förlsagsvis inom ?casual?-marknaden, dÀr mindre och enkla spel för sporadiska spelare finns. Utvecklandet av egna illusioner med hjÀlp av kÀnda designprinciper ses som nÀsta steg i arbetet kring visuella illusioner inom spelmekanik..

Hur ökas implementering av visuella arbetssÀtt inom Skanska?

Visuella arbetssÀtt har visat sig vara effektivt inom byggbranschen. Studien omfattar de visuella arbetssÀtt som Skanska anvÀnder sig av; visuell styrning och visuell projektering. Syftet med studien Àr att öka antalet projekt som vÀljer att implementera arbetssÀtten. DÀrav har underliggande problem identifierats varför inte projekt vÀljer att implementera arbetssÀtten i den utstrÀckning som Skanska önskar.Det har visat sig under studiens gÄng att visuell projektering har implementerats i större utstrÀckning Àn visuell styrning, detta för att visuell projektering har ett mer utvecklat underlag. En jÀmförelse av verktygens implementering har gjorts..

Visuell kultur i skolan -en kritisk diskursanalys av vilken inverkan lÀrares urval av bilder och visuella media kan ha pÄ skolans visuella kultur

Syftet med vÄrt examensarbete Àr att lyfta fram och öka förstÄelsen för lÀrares roll i skolans visuella kultur. UtifrÄn detta syfte stÀller vi oss tvÄ forskningsfrÄgor: Hur berÀttar lÀrare i Ärskurs F-3 om sitt urval av och arbete med bilder och visuella media? Hur kan vi förstÄ skolans visuella kultur genom deras berÀttelser? I vÄrt arbete utgÄr vi frÄn teorier om visuell kultur. Arbetets undersökning innefattar intervjuer med sju lÀrare verksamma i Ärskurs F-3. I analysen av empirin anvÀnder vi oss av kritisk diskursanalys som metod med fokus pÄ textens ordval och modalitet.

Visuell Navigation : En studie om vÀgledande visuella element i spel

Visuella vÀgledande element kan höja eller sÀnka en spelupplevelse. DÀrför har vi gjort en studie kring hur man kan uppnÄ intuitiv visuell navigation med fyra beprövade visuella vÀgledande element, nÀmligen ljussÀttning, fÀrgkulör, fÀrgmÀttnad samt objektplacering. Dessa element har anvÀnts för att skapa ett visuellt sprÄk i en bana som vi har lÄtit ett antal respondenter spela och simultant kommentera. Resultaten har varit som vÀntat, att ljussÀttning fungerar som det starkast vÀgledande elementet, samt att respondenterna reagerade pÄ, samt vÀgleddes av, nÀmnda element..

Musikaliskt lÀrande : Musikers syn pÄ sitt musikaliska lÀrande

Syftet med detta arbete har varit att underso?ka hur musiker inom den afroamerikanska musiktraditionen ser pa? sitt musikaliska la?rande. Deltagarna har haft olika musikaliska bakgrunder sa? som la?tskrivare, frilansmusiker och instrumentalla?rare. Underso?kningen tar sin teoretiska utga?ngspunkt ur ett kulturpsykologsikt perspektiv da?r synen pa? la?rande ses som en process som utvecklas mellan individer i en lokalt ra?dande kultur.

Bilder som stöd och sprÄk

I uppsatsen fokuseras termerna individualisering och visualisering med avseende pÄ lÀrare till elever med autism och deras erfarenheter av dylikt arbete. Det centrala syftet Àr att undersöka hur svenska och japanska speciallÀrare ser pÄ arbetet med individualiserade och visuella metoder och vad de tror att den reguljÀra skolan skulle kunna vinna pÄ att arbeta pÄ liknande sÀtt som de gör. Ett antal lÀrare har intervjuats och deras svar speglas i en kvalitativ intervjuanalys, med fokus pÄ sprÄk- och inlÀrningsmetoder. Resultaten visar att skillnaderna ligger i de japanska och svenska lÀrarnas syn pÄ sina respektive reguljÀra skolor, medan likheter förekommer i synen pÄ hur individualiserade och visuella undervisningsformer kan lyfta elevernas sjÀlvförtroende..

NÀr det omöjliga blir möjligt, Visuella Effekter

Abstrakt Detta kandidatarbete handlar om visuella effekter inom film och dess utveckling genom Ären. Visuella effekter har öppnat en ny vÀrld för filmskapandet dÄ man kan skapa i princip vad som helst vilket gör att det omöjliga helt plötsligt blir möjligt, pÄ filmduken. Kandidatarbetets syfte Àr att titta pÄ utvecklingen av visuella effekter och hur man kan anvÀnda de kunskaper i en mindre filmproduktion. VÄr problemformulerings frÄgestÀllning Àr ?Hur har utvecklingen inom visuella effekter sett ut och hur kan man implementera dessa kunskaper i en mindre filmproduktion??. I undersökningen analyserar vi hur man skapat scener i olika hollywoodfilmer som vi tagit inspiration av i vÄr produktion.

Visuella element i skönlitterÀra böcker: Om kvinnlig och manlig lÀsning samt hur bokformgivning kan anpassas för att pÄverka lÀsupplevelsen

Hur kan en lÀsupplevelse skapas med inriktning mot manliga lÀsare? Genom att ta reda pÄ vad som format boken till hur den ser ut idag, undersöka fenomenet "visual writing" och skillnader i manlig/kvinnlig lÀsning kunde begrÀnsningar och möjligheter skönjas för att utveckla formgivningen av en tryckt artefakt med skönlitterÀr text. Möjligheterna för digital bokformgivning Àr stor men i detta arbete undersöktes hur den tryckta boken kan utvecklas vidare. UtifrÄn respons pÄ det fÀrdiga resultatet kunde en tendens ses att en manlig mÄlgrupp kan uppskatta visuella element i skönlitterÀra böcker, och att det Àr nÄgot som inte stör lÀsningen..

1 NĂ€sta sida ->